انس جهانی چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

50oz gold cast bar in hands

فهرست مطالب

انس یا اونس (ounce) واحد اندازه‌گیری طلاست که در بازارهای جهانی غالباً به دلار اعلام می‌شود. در این مقاله سعی داریم شما را با مفهوم انس بیشتر آشنا کنیم:

انس، یک واحد اندازه‌گیری برای وزن است که غالباً برای فلزات گران‌بها از جمله طلا  به کار می‌رود و آن را با نماد oz1 نشان می‌دهند. انس  برابر است با یک شانزدهم پوند که در سیستم متریک مساوی می‌شود با حدود ۲۸.۳۴۹ گرم. واحد انس در آمریکا بسیار رایج است به‌گونه‌ای که خریدوفروش طلا بین مردم معمولی جامعه بر اساس واحد وزن انس صورت می‌گیرد. واحد انس که برای طلا در معاملات استفاده می‌شود؛ معادل ۳۱.۱۰۳ گرم است. انس در دستگاه‌ها و کشورهای مختلف، متفاوت است، به این دلیل مراقب باشید که واحد انس را برای چه اجسامی و نیز در کجا به کار می‌برید.

اصطلاح یک انس طلا به‌ معنی قیمت دلاری یک‌تکه طلا با وزن یک انس و با خلوص ۹۹.۹۹٪ (۲۴ عیار) است.

انس طلا بیشتر یک قرارداد بین معامله گران طلا است و قیمت طلا را تعیین می‌کند. مثلاً وقتی در اخبار می‌نویسند که قیمت طلای جهانی افزایش یافت، به این معنی هست که قیمت یک انس طلا نسبت به قبل افزایش داشته است.

نکته مهم این است، در بازار طلای ایران و کسانی که در این بازار کار می‌کنند، با قیمت تثبیت شده در کشور، معاملات خودشان را انجام می‌دهند. این قیمت به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و همچنین عرضه و تقاضا بستگی دارد و کمتر به انس جهانی وابسته است؛ اما بی‌تأثیر هم نیست. در نتیجه دو قیمت متفاوت برای مثقال طلا در بازار طلای ایران هست که یکی از آن با فرمول‌های گفته شده محاسبه می‌شود که همان مثقال طلای جهانی است و دیگری قیمت مثقال طلایی است که باتوجه‌به شرایط اقتصادی و تورم‌ها تعیین می‌شود. حال اگر قیمت مثقالی که طلافروشان، در تابلوی قیمت خود قرار می‌دهند از قیمت مثقال جهانی «که همان آب‌شده جهانی است» ارزان‌تر بود، اصطلاحاً می‌گویند قیمت طلا حباب منفی دارد. «این بدان معناست که قیمت طلا در ایران ارزان‌تر از جاهای دیگر دنیاست و ممکن است قیمت طلا در ایران گران شود تا با قیمت مثقال جهانی برابری کند.» . به همین خاطر افراد بیشتری در این شرایط برای سرمایه‌گذاری، طلا می‌خرند. اما اگر قیمت مثقال طلایی طلافروشان با آن معاملات خود را انجام می‌دادند از قیمت مثقال جهانی بیشتر بود، می‌گویند طلا حباب مثبت دارد. «که یعنی ممکن است قیمت طلا ارزان شود تا با قیمت مثقال جهانی برابر شود.» به‌طورکلی حباب منفی در مثقال طلا خیلی به‌ندرت در ایران اتفاق می‌افتد؛ اما حباب مثبت بیشتر است. نکته مهم و قابل‌توجه این است که هرچقدر این حباب مثبت کمتر و به صفر نزدیک شود، می‌توان با خیال آسوده‌تری طلا خرید.

جهت مشاوره اقتصادی و سرمایه‌گذاری، تشکیل سبد سرمایه‌گذاری پرسود و همچنین آموزش نحوه درست ورود و سرمایه‌گذاری مطمئن در بازارهای مالی با ما از طریق سایت  https://moshaverr.com   و یا شماره‌تلفن: 88721921-021 در تماس باشید.

در این باره بیشتر بخوانید

مقالات اخیر

درخواست تماس