سررسید گواهی سپرده سکه

time savings deposit banner 1

فهرست مطالب

گواهی سپرده کالایی سکه طلا در سال ۱۳۹۴ با هدف کاهش ریسک‌های سرمایه‌ گذاری خرید سکه و همچنین شفافیت و کشف قیمت رسمی سکه معرفی شد. معامله‌گران با خرید و فروش گواهی سپرده کالایی سکه از طریق سامانه‌های معاملاتی می‌توانند از مزایایی مانند کارمزد پایین‌تر در خرید و  فروش معافیت مالیاتی، امکان وثیقه‌گذاری گواهی برای دریافت تسهیلات، مدیریت ریسک نگهداری سکه و همچنین انتقال نقدینگی به بازار و رصد آن بهره‌مند شوند.

هنگام خرید گواهی سپرده کالایی سکه باید توجه داشته باشید که این اوراق بهادار دارای تاریخ سررسید هستند. به عنوان مثال سررسید گواهی سپرده کالایی سکه تمام بهار طرح جدید صادرات (نماد: سکه ۰۰۱۲ پ ۰۴) اسفند ۱۴۰۰ است.

سررسید گواهی سپرده کالایی تمام سكه طرح جديد بانک ملت (سکه۰۰۱۱پ۰۲)، ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۰، سررسید گواهی سپرده کالایی تمام سكه طرح جديد بانک رفاه (سکه۰۰۱۲پ۰۱)، ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ و سررسید گواهی سپرده کالایی تمام سكه طرح جديد بانک صادرات (سکه۰۰۱۲پ۰۴)، ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ است. این نماد‌ها، در پایان آخرین جلسه معاملاتی پیش از سررسید، برای همیشه متوقف خواهند شد.

دارندگان این دسته از نمادها باید تا قبل از تاریخ سررسید گواهی سپرده سکه، در خصوص فروش، دریافت فیزیکی سکه و یا انتقال نماد تصمیم‌گیری کنند. دارندگان گواهی سپرده کالایی سکه طرح جدید بانک رفاه و سکه طرح جدید بانک صادرات با نمادهای «سکه۰۰۱۲پ۰۱» و «سکه۰۰۱۲پ۰۴»، تا پایان روز شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۳۱ مهلت دارند تا با مراجعه به خزانه‌ها و پرداخت هزینه انبارداری، نسبت به تحویل کالای خود اقدام نمایند یا از طریق کارگزار ناظر، فرآیند مربوط به انتقال مالکیت گواهی سپرده کالایی از نماد با سررسید قدیم به نماد با سررسید جدید را انجام دهند.

دریافت فیزیکی سکه

کلیه دارندگان نمادهای سکه طلا که قصد دریافت فیزیکی سکه‌های خود را دارند، باید طبق قوانین، تا قبل از موعد سررسید، سکه‌های خود را از انبار “خزانه بانک مربوطه” دریافت کنند. برای دریافت سکه از انبار، ابتدا باید از طریق ایمیل ،‌ درخواست رسمی خود را بابت دریافت سکه به کارگزاری خود ارسال کنید.

ایمیل ارسالی حتما باید شامل مشخصات کامل خودتان و گواهی سپرده کالایی باشد. به عنوان مثال می‌توانید از متن پیش‌فرض زیر استفاده کنید:

اینجانب ——— فرزند ——— به کد ملی ———  و کد بورسی ———، قصد دریافت ——— عدد گواهی سپرده کالایی ——— ( به عنوان مثال سكه تمام بهار طرح جديد ۰۰۱۲ صادرات به نماد سکه ۰۰۱۲ پ ۰۴) را از انبار مربوطه دارم. لذا با ارسال این ایمیل، درخواست دارم اقدامات لازم در این خصوص را انجام دهید.»

پس از بررسی مدارک و انطباق آن‌ها با دارایی شما نزد کارگزاری مربوطه، نامه خروج سکه از انبار برای شما صادر می‌شود و از طریق تماس یا پیامک، این موضوع به اطلاع شما ‌می‌رسد. پس از آن، می‌توانید با مراجعه به انبار مربوطه، سکه‌های خود را دریافت کنید.

انتقال نماد سکه

دارندگان نمادهای سکه طلا که قصد نگهداری گواهی سکه خود را دارند، باید نسبت به انتقال نماد خود اقدام کنند. پس از اقدام، سال بعد نیز امکان معامله را در نماد جدید خواهند داشت.

فرآیند انتقال نماد، پس از کسر هزینه‌های مربوط به انبارداری آن از حساب کاربری شما در کارگزاری انجام می‌شود. در این خصوص نیاز به مراجعه حضوری شما نیست.

طبق اعلام سایت بورس کالا هزینه انبارداری هر قطعه سکه (یا هر ۱۰۰ عدد گواهی سکه) به ازای هر روز تقویمی ۱۳۰ تومان است. این هزینه در هر معامله، از فروشنده کسر می‌گردد. با توجه به زمان خرید این نماد، می‌توانید هزینه انبارداری آن برای انتقال نماد را محاسبه کنید. به عنوان مثال، چنانچه تا پایان اسفند ۱۴۰۱، صد روز از خرید هر قطعه سکه شما گذشته باشد، هزینه انبارداری آن معادل ۱۳,۰۰۰ تومان خواهد بود.

برای انتقال نماد سکه مورد نظر به نماد جدید، حداقل باید به اندازه هزینه انبارداری مربوط به آن، در قدرت خرید حساب کارگزاری خود، مانده داشته باشید. در غیر اینصورت، فرآیند انتقال نماد انجام نخواهد شد. همچنین باید از طریق ایمیلی که در اختیار کارگزاری قرار داده‌اید،‌ درخواست رسمی خود را بابت انتقال نماد به آدرس ایمیل ارسال کنید.

ایمیل ارسالی حتما باید شامل مشخصات کامل خودتان و اطلاعات نماد مربوطه باشد. به عنوان مثال می‌توانید از متن پیش‌فرض زیر استفاده کنید:

اینجانب ——— فرزند ——— به کد ملی ———  و کد بورسی ———، با انتقال ———عدد گواهی سپرده کالایی ——— (به عنوان مثال سكه تمام بهار طرح جديد ۰۰۱۲ صادرات به نماد سکه ۰۰۱۲ پ۰۴) به نماد جدید و پرداخت هزینه انبارداری آن از حساب شخصی خود در کارگزاری ……… موافقت می‌نمایم. لذا با ارسال این ایمیل، درخواست دارم اقدامات لازم در این خصوص را انجام دهید.

تمامی گواهی‌های سپرده کالایی سکه در تاریخ مشخص شده سررسید خواهند شد. این نماد‌ها، در پایان آخرین جلسه معاملاتی پیش از سررسید، برای همیشه متوقف خواهند شد. دارندگان این نمادها باید برای فروش، دریافت فیزیکی یا انتقال نماد آن، مطابق با توضیحات اشاره شده، اقدام کنند. عواقب بی‌تفاوتی نسبت به این موضوع بر عهده دارنده این آنها خواهد بود.

در این باره بیشتر بخوانید

مقالات اخیر

درخواست تماس