تحلیل بنیادی چیست؟

فهرست مطالب

در این مقاله به بررسی علم تحلیل بنیادی، به معنای -ارزش سهام یک دارایی با تمرکز بر عوامل زمینه‌ای اثرگذار بر تجارت اصلی آن کسب‌و‌کار- و وضعیتش در آینده، می‌پردازیم. به عبارتی دیگر، منظور از تحلیل بنیادی بررسی پایه‌ای هر موردی است که نشان‌دهنده وضعیت اقتصادی شرکت موردنظر باشد. در ادامه با تحلیل بنیادی بیشتر آشنا خواهید شد:

بزرگ‌ترین و بهترین ویژگی تحلیل بنیادی این است که به افراد کمک می‌کند پیچیدگی‌های بازار و عوامل تغییر قیمت دارایی‌ها را تشخیص دهند و از این طریق تصمیم بگیرند خرید یک دارایی کار درست و سوددهی است یا خیر.

مواقعی که بازار یک دارایی، نوسان‌های شدید و متعدد را تجربه می‌کند، بازیگران دچار آشتفگی می‌شوند. اینگونه نوسان‌ها باعث می‌شود معامله‌گران رفتارهای احساسی انجام دهند. برای مثال اگر در مدت کوتاهی ارزش یک دارایی افزایشی چشمگیر داشته باشد بازیگری که به تحلیل‌های بنیادی توجه دارد برای خرید آن دارایی عجله نمی‌کند بلکه با استفاده از این نوع تحلیل ارزش ذاتی (واقعی) دارایی را می‌سنجد و تصمیمات خود را با توجه به این ارزش تنظیم می‌کند. سرمایه‌گذارانی که به دنبال حضور بلند مدت در بازار هستند با تحلیل بنیادی به سال‌های آینده خوشبین‌تر خواهند بود.

عوامل تأثیرگذار بر تحلیل بنیادی در دو دسته کلی، کیفی و کمی تقسیم‌بندی می‌شوند. عوامل کمی را می‌توان با کمک اعداد بیان کرد اما عوامل کیفی برخلاف عوامل کمی به ویژ‌گی‌ها و کیفیت می‌پردازند. به عنوان مثال، گزارش مالی شرکت یا کسب‌وکار منبع بزرگی از داده‌های کمی به شمار می‌رود زیرا با استفاده از آن می‌توان درآمد، سود، اموال و سایر موارد را با دقت بالایی سنجید. عوامل کیفی نامحسوس‌تر هستند و مواردی مانند کیفیت اعضای هیئت مدیره و کادر اجرایی، میزان شناخته شدن شرکت به عنوان یک برند، حق اختراع‌ها یا فناوری‌های اختصاصی را بررسی می‌کنند.

تحلیل بنیادی اگر چه ابزاری لازم و کارآمد در تحلیل دارایی‌های سرمایه‌ای است اما با این وجود بی‌نقص عمل نمی‌کند.

طبیعی است که در هر بازاری اطلاعات بازیگران مطلقا کامل نیست و همیشه یا اطلاعاتی وجود دارند که قابل دسترسی نیستند و یا اینکه در آینده اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی، تعادل بازار را مختل می‌کند. بزرگ‌ترین ایراد تحلیل بنیادی نیز همین مساله است.

تحلیل بنیادی تضمین نمی‌دهد که زیر قیمت بودن یا بالای قیمت بودن یک دارایی در آینده نیز قابل اتکا باشد. ممکن است قیمت سهام یا رمزارزی، بالای قیمت واقعی آن تشخیص داده شود اما در آینده قیمت واقعی آن دارایی افزایش پیدا کند و ظرفیت سوددهی‌ آن بالا رود. همچنین مثلا اگر یک دارایی پایین‌تر از قیمت واقعی‌اش شناسایی شود نمی‌توان مطمئن بود چه زمانی به سمت قیمت واقعی‌اش حرکت می‌کند.

از فاکتورهای دخیل در تحلیل بنیادی که برخی از آنها ذکر شد، مشخص است که انجام این تحلیل، فرایندی کوتاه‌مدت و آسان نیست. برای انجام تحلیل بنیادی باید داده‌های زیادی جمع‌آوری و بررسی شود که این مساله هزینه‌فرصتی دارد. اگر شخصی به هر دلیلی حاضر به پرداخت هزینه تحلیل برای به دست آوردن فرصت آن نباشد، این نوع تحلیل به کار نمی‌آید.

منبع بسیاری از داده‌هایی که تحلیل‌گران بنیادی جمع‌آوری می‌کنند، شرکت صاحب دارایی مورد تحلیل است اما باید توجه داشت بنگاه‌ها به‌ویژه در جوامعی که شفافیت اقتصادی وجود ندارد همیشه اطلاعات و گزارش‌های درست از وضعیت خود ارائه نمی‌دهند. گاهی ممکن است بنگاهی وضعیت خود را بهتر از چیزی که واقعا است نشان دهد که این مساله، گمراهی بازیگران را در پی دارد.

جهت مشاوره اقتصادی و سرمایه گذاری، تشکیل سبد سرمایه گذاری پرسود و همچنین آموزش نحوه درست ورود و سرمایه گذاری مطمئن در بازارهای مالی با ما از طریق سایت  https://moshaverr.com   و یا شماره تلفن: 88721921-021 در تماس باشید.

 

 

تیم این مرکز متشکل از کارشناسان امور مشاوره اقتصادی، مشاوره مالی و مشاوره سرمایه‌گذاری ، علوم سیاسی، ژئوپلیتیک، دیپلمات‌های سابق و کارشناسان منطقه‌ای هستند که در تلاش‌اند با شناسایی و ارزیابی ریسک‌ها، فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مناسب برای مشتریان خود فراهم آورند.

خدمات ویژه مشاوره اقتصادی ایرانیان

در این باره بیشتر بخوانید

مقالات اخیر

تحلیل بنیادی چیست؟

در این مقاله به بررسی علم تحلیل بنیادی، به معنای -ارزش سهام یک دارایی با تمرکز بر عوامل زمینه‌ای اثرگذار بر تجارت اصلی آن کسب‌و‌کار-

مشاهده مطلب

درخواست تماس